Het hele jaar een bloeiend bedrijf


Gister was ik op een netwerkbijeenkomst. Iemand haalde mij bij een gesprek en vroeg: “Helene, denk ‘s even mee. Hier staat een topondernemer. Net als ik ervaart hij 2018 nog niet echt als een feestje. 2017 zijn we allebei super uitgegaan. Sindsdien is het drukken. Duwen. Gezeur. Griep. Uitstel van nieuwe opdrachten. Jij bent wondernemer, hoe kijk jij ernaar? En wat raadt je ons aan?”

Ik moest grinniken. Ik voelde me even aangesproken als een soort goeroe. Wie mij kent, weet dat goeroe worden bepaald niet op mijn bucketlist staat. Over dat binnenpretje heen, trok ik de vergelijking met de natuur. Op mijn dakterras hier in Amsterdam is het een dooie boel. Niks gezellige bloemetjes. Maar op onze boerderij in het Noorden barst het al van het leven. We krijgen de narcissen met geen mogelijkheid meer terug in de grond gepropt. En dus vroeg ik: “waarom probeer je nu een oogst uit de grond te trekken, die je mogelijk niet gezaaid hebt, terwijl je je ook in een hemelse hangmat in voor mijn part Thailand had kunnen overgeven aan die griep, zodat je daarna klaar was voor het losbarstende voorjaar?”

Een bevrijdende lach viel over het gesprek.

We spraken af voor een sessie over nieuw zaaigoed voor in de salesfunnel.

Toen ik net zat te genieten van koffie en zon, realiseerde ik me hoeveel ondernemers ik de laatste tijd had gesproken, die
- griep hebben gehad en dat niet als logische vakantie hebben opgevat,
- prachtige ideeën hebben, maar ze (nog) niet van de grond krijgen,
- in de war raken over focus en flow, (ik kan hier nog wel even doorgaan, maar daar word ik zelf een beetje down van. Je snapt de boodschap, toch?).

En zo… ontstonden de zaaidagen voor ondernemers, die natuurlijk willen oogsten. Die uitkijken naar een andere kijk op al die concepten, die nu nog problemen heten. Een nieuwe masterclass voor wie zin heeft in een uitbundig bloeiend bedrijf. Kijk in de agenda als je wilt weten wanneer je deel kunt nemen.

Zin om te reageren?

Laat een reactie achter: